מוכנות לכיתה א'

שלום כיתה א

המעבר מגן חובה לכיתה א' הוא מעבר חד שבו ילדכם חווה תהליך של פרידה והסתגלות בכמה מישורים. במישור הפיזי הוא עובר ממבנה קטן ואינטימי למבנה גדול שבו כיתות רבות. במישור הנורמות של המסגרת הוא צריך להסתגל לפעילות לימודית שמחליפה את המשחקים בגן.

 

מבחינה מסוימת המעבר הזה הוא כמו מעבר בין עבודות בעולם המבוגרים. וכדי לעזור לילדכם להסתגל לשינוי כמה שיותר מהר אספנו כמה טיפים מהורים מנוסים והבאנו אותם לפניכם.

 

לדבר. שוחחו עם ילדכם ועודדו אותו להביע את רגשותיו ואת חששותיו. תנו לו את התחושה שאתם נמצאים לצדו כדי לעזור לו להיקלט במסגרת החדשה. תוכלו לפתח שיחה על השינוי הצפוי דרך סיפורים ושירים העוסקים בנושא. אם הוא אוהב לצייר, עודדו אותו להביע את הציפיות ואת החששות באמצעות הציור.

 

להכיר את הדרך לבית הספר. אם ילדכם ילך ברגל לבית הספר, צאו איתו לטיול והראו לו את הדרך.

 

לערוך סיור מקדים. קחו את ילדיכם לסיור מקדים בבית הספר שבו הוא עתיד ללמוד ובקרו בכיתות ובחצר.

 

להימנע משינויים נוספים. במהלך תקופת המעבר (חודש מתחילת הלימודים) כדאי להימנע עד כמה משינויים נוספים בחייו של ילדכם.

 

להגיב בסלחנות. אל תתרגזו על ילדכם אם הוא מגיב לשינוי בבכי או בחשש להיכנס לכיתה. דברו עמו על כך בבית, שתפו בכך את המורה ונסו להבין מה מטריד אותו.

 

להגיש לילדכם ארוחת בוקר. יתכן שהוא לא יחוש ברעב בגלל ההתרגשות, אבל כדאי בכל זאת שיאכל. הציעו לו מזון אהוב, קל ומזין.

 

לארוז ארוחת עשר עשירה. ציידו את ילדכם בארוחת עשר הכוללת כריך, פרי ושתייה בבקבוק.

 

לאפשר מנוחת צהריים. אם אתם רואים שילדכם חוזר עייף מהלימודים, הציעו לו לנוח מעט בצהריים ורק לאחר מכן להכין את שיעורי הבית.

 

להביע תמיכה. עודדו את ילדכם והקלו עליו בכל הקשור להכנת שיעורי הבית – הכינו לו פינת עבודה מסודרת והיו זמינים לענות על שאלות. עם זאת עודדו אותו להכין את שיעורי הבית בכוחות עצמו.

 

לגלות עניין והתלהבות. כשילדכם חוזר מבית הספר התעניינו בחוויות שעברו עליו וגלו התלהבות כשהוא חולק אותן עמכם.

 

לעזור לארגן את התיק. למדו את ילדכם שכדאי להכין את התיק ליום המחרת כבר בלילה שלפני, כדי שיהיה לו מספיק זמן לאתר מחברות נשכחות.

 

והכי חשוב: היו עקביים בכל הקשור לגילויי התמיכה והאהבה שאתם מפגינים כלפי ילדכם. אלה הן אבני דרך הכרחיות להתפתחותו הבריאה.